Kedves Szülő!
A következő táblázat segítségével röviden jellemezheti a gyermeke viselkedését néhány fontos területen. Tudjuk, hogy az eszköz csak viszonylag kevés területet és tulajdonságot tartalmaz, illetve esetenként nehéz lehet egy-egy viselkedés besorolása és értékelése, mégis arra kérjük, hogy a táblázat legalább 2 és legfeljebb 15 négyzetének bejelölésével jelezze, ha tapasztalata szerint a táblázat bal oldalán felsorolt területeken (matematika, mozgás, zene, informatika, vizualitás, magyar nyelv, idegen nyelv) a gyermekére kiemelkedően jellemző a felső sorban található valamely kompetencia (képesség, érdeklődés, kitartás, kreativitás, mások segítése, vezetés).
Területek
- Matematika: Matematika tevékenyég, számolási, logikai feladatok végzése.
- Mozgás: Különféle sportok, tánc, és egyéb mozgásformák.
- Zene: Éneklés, zenélés, hangszereken való játék.
- Informatika: Informatikai tevékenység, programozás, szoftverek használata.
- Vizualitás: Rajz-, képző- és vizuális művészeti, tervezési vagy alkotó tevékenység, divat.
- Magyar nyelv: Magyar nyelvvel kapcsolatos tevékenység, anyanyelv használata, írás, olvasás.
- Idegen nyelv: Idegen nyelvvel kapcsolatos tevékenység, idegen nyelv tanulása, használata.
Kompetenciák
- Képesség: A gyermeke magas képességű, ha rendelkezik azokkal az alapvető készségekkel, adottságokkal, ismeretekkel, melyek az adott területen nyújtott kiemelkedő teljesítmény eléréséhez szükségesek.
- Érdeklődés: A gyermeke érdeklődő, ha szívesen, lelkesen, önként, akár szabadidejében is foglalkozik az adott területtel, örömmel tölti el az adott tevékenyég, kíváncsi, kérdéseket tesz fel, nagy benne a tudásvágy és utánanéz az őt érdeklő dolgoknak.
- Kitartás: A gyermeke kitartó, ha elmélyülten, hosszantartóan, állhatatosan, elkötelezetten, odafigyelve, koncentrálva, a felmerülő nehézségek ellenére is foglalkozik az adott területtel és befejezi, amibe belefog.
- Kreativitás: A gyermek kreatív, ha érdekes, újszerű, meglepő gondolatai, ötletei, megoldásai vagy alkotásai vannak az adott területen.
- Segítés: A gyermeke segítő viselkedést mutat, ha odafigyel a többiek problémáira, támogat, fejleszt, bevon másokat vagy tanácsokat ad másoknak az adott területen felmerülő tevékenységek során.
- Vezetés: A gyermeke vezet másokat, ha szervezi, irányítja, motiválja illetve képviseli társait.
1. példa:
Gyermekem viselkedésében a következő területeken tapasztalok kiemelkedő jellemzőket:
|
Képesség |
Érdeklődés |
Kitartás |
Kreativitás |
Segítés |
Vezetés |
Matematika |
|
X |
|
|
|
|
Mozgás |
|
|
|
|
|
|
Zene |
|
|
|
|
|
|
Informatika |
X |
X |
X |
|
|
|
Vizualitás |
|
|
|
X |
|
|
Magyar nyelv |
|
|
|
|
|
|
Idegen nyelv |
X |
|
|
|
|
|
Az Ön jellemzése alapján a gyermeke
- Szívesen foglalkozik matematikai problémákkal, feladatokkal.
- Az informatikai eszközök és szoftverek használatát gyorsan elsajátítja.
- Érdeklődik az új informatikai fejlesztések iránt, szívesen használja a számítógépet.
- Sokat és kitartóan foglalkozik informatikai feladatokkal.
- Érdekes, szokatlan, újszerű vagy meglepő megjelenésű dolgokat hoz létre.
- Jól ír, olvas vagy beszél idegen nyelven.
2. példa:
Gyermekem viselkedésében a következő területeken tapasztalok kiemelkedő jellemzőket:
|
Képesség |
Érdeklődés |
Kitartás |
Kreativitás |
Segítés |
Vezetés |
Matematika |
|
|
|
|
|
|
Mozgás |
|
|
|
|
|
|
Zene |
|
X |
|
|
|
X |
Informatika |
|
|
|
|
|
|
Vizualitás |
|
|
|
|
X |
X |
Magyar nyelv |
|
X |
|
|
|
|
Idegen nyelv |
|
|
|
|
|
|
Az Ön jellemzése alapján a gyermeke
- Szeret énekelni vagy zenélni.
- Szívesen vállal vezető szerepet zenei feladatokban és eseményeken.
- Segít másoknak szép dolgokat létrehozni.
- Szívesen vállal vezető szerepet olyan feladatokban, melyekben közösen hoznak létre szép dolgokat.
- Kedveli a nyelvi feladatokat, érdekes kifejezéseket. Szívesen ír, olvas vagy ad elő
Az egyes kompetenciák részletes leírását minden terület esetében olvashatja, ha kitöltéskor a megfelelő szövegre viszi az egérmutatót.